Keine Heimat

Playlists 1998

ARTIST: Title (CD, year, Label) [Comment]


Keine Heimat ist das Euro-Folk-Programm auf Radio Dreyeckland (Südbaden) und wird jeden Dienstag von 15 bis 16 Uhr ausgestrahlt. Auf dieser Seite werden die Playlists der Sendung von Oktober bis Dezember 1998 archiviert. Auch die Playlists der bretonischen "Zauber der Bombarde"-Sendungen sind hier enthalten. An die aktuellen Playlists gelangt man über die "Keine Heimat"-Homepage. Dort sind auch die kommenden Sendungen angekündigt.



16. Ausgabe: 29. 12. 1998

--------Best of 1998-------

MATMATAH: Les Moutons (La Ouache, 1998, Trema France)
MATMATAH: Keriautras (La Ouache, 1998, Trema France)
[Brittany, breton Britpop]

L'OCCIDENTALE DE FANFARE: La vent du large, (entreprise de démenagement Bretagne/Gascogne, 1998, diffusion breizh)
[France, mix of jazz with breton and gascoign brass traditions]

HOIRUP, MORTEN ALFRED: Dansk 5/8 (Vingarden, 1998, Go)
[Denmark, Guitar centred chamber folk]

SKARN, Spillemanden (Drift, 1997, Skarn)
[Denmark, folkrock]

FREIBURGER SPIELLEYT: Santa Maria (Waves of Vigo, 1998, Ars Musici)
[Germany, medieval cantigas with some electronic support]

IN EXTREMO: Maria Virgen (Weckt die Toten, 1998, EFA)
[Germany, medieval metal]

FLOOK!, Brian's Reel / Peter's Epic Journey (Live, 1997, Smallworld)
[Great-Britain, three flying flutes]

FLUXUS: Saxterrier Border Loi-lieu (Pingoeroe, 1998, Wild Boar)
[Belgium, modern folk dance music]

BEAM: We are David (Beam, 1998, Cassette-Eigenproduktion)
[Germany, folk rock]

VAERTTINAE: Vihmax (Vihma, 1998, Wicklow/BMG)
[Finland, Folk-pop]

MYLLAERIT: Around and around (Eta Pravda, 1997, Finlandia/Eastwest]
[Karelia, Folk]

________________________________________________________

15. Ausgabe - 22. 12. 1998

--------Folk from Denmark-------

[Vor einigen Wochen habe ich Tripfolk und andere düstere Musik aus Dänemark vorgestellt. Jetzt wollte ich "den Rest" präsentieren. Eigentlich, so dachte ich, müßte diese Sendung fröhlicher werden, denn die dänische Folksmusik gilt als die frühlichste in Skandinavien. Aber beim Auswählen der Tracks wähle ich dann doch meistens die "Moll-Stücke".]

[Some weeks ago I focused on the dark side of danish folk music and presented for example the tripfolk of sortenmuld and kauna. This time I wanted to present "the rest". Normally danish folk musik seems to be more gay than those of other scandinavian countries. But when I choose the tracks I mostly take the more "minor" ones.]

SKARN: Hylkedal (Drift, 1997, Skarn)
BALTINGET: Petersen / Enkelt Kaede efter Madvig Vilsen (Folk From Denmark '96, mxp)
BALTINGET: Brudstyk'er (6, 1997, Balinget)
PHÖNIX: Födselsdagsschottisch til Lars (Fra Asken til Ilden, 1995, Phoenix)
PHÖNIX, Firture (Fra Asken til Ilden, 1995, Phoenix)
PHÖNIX, Akk-vals (Fra Asken til Ilden, 1995, Phoenix)
DUG: Kalo (Beware of Favner, 1997, Nix)
DUG: B4 (Beware of Favner, 1997, Nix)
DUG: Havets Farer (Beware of Favner, 1997, Nix)
ECK D'VILLE: Skaelmskor schottish (folkemusik i farver, 1997, Eck d'CD)
ECK D'VILLE: Pelle's (folkemusik i farver, 1997, Eck d'CD)
HIGHLAND PARK: Amanda (Folk From Denmark '96, mxp)

________________________________________________________

Außer der Reihe: Keine Heimat-Nacht 20.12.1998, 0 - 4.15 Uhr

[Jede Samstag nacht heißt es bei Radio Dreyeckland "Bomb the Weekend", gestaltet von wechselnden DJs. Hier kann man nach Herzenslust gute Musik spielen und so auch neue ZuhörerInnen für die reguläre Sendung interessieren.]

[Four hours of music I really like. Each saturday night Radio Dreyeckland gives one of his DJs the chance to "bomb the weekend", as our saturday night show is called. It was as well a chance to gather new audiences for my regular program.]

FERNHILL: Carol Haf (Llatai, 1998, Beautiful Jo)
CARTHY, ELIZA: Billy Boy (Red Rice, 1998, Topic/FMS)

MATMATAH: Keriautras (La Ouache, 1998, Trema France)
MATMATAH: Les Moutons (La Ouache, 1998, Trema France)

BALTINGET: Brudstyk'er (6, 1997, Baltinget)
SKARN: hylkedal (drift, 1997, skarncd)

PRIGENT, DENEZ: Copsa Mica - lodenn 2 (Me Zalc'h ennon ur Fulenn aour, 1997, Barclay)
DAO DEZI: Hebrides (Dao Dezi, 1994, EMI)

NUNEZ, CARLOS: Cantiguiras (Brotherhood of Stars, 1996, BMG)
BERROGÜETTO: Cancro cru (V/A: Tanz- & Folkfest Rudolstadt, 1997, Heideck)

CORDELIA'S DAD: Granite Mills (Spine, 1998, Appleseed)
PHIL OCHS: I ain't marching anymore (V/A: Folk Festival, 1998, ZYX)

KAASINEN, Sari: Lieka Musta Laulajaksi (Emo, 1998, Warner Finland)
VÄRTTINÄ; Ottajat (Kokko, 1997, Nonesuch)

JAMS: Musik fuer engagierte Rueckwaertsfahrer (Bastardmusik, 1992, Wundertuete)
U.L.M.A.N.: Duennbier (Accoustic power, 1996, Loewenzahn/RUM)

OUGENWEIDE: Kommt Ihr Jungfern helft mir klagen, (Liederbuch, 1976/19?, Polydor)
WITTHÜSSER & WESTRUPP: Erleuchtung und Berufung (Der Jesuspilz, 197?, zyx)

ANDY IRVINE & DONAL LUNNY: Pidushko Horo (V/A: Magic Irish Instrumentals, 1998, Heupferd/2001)
SAITEN, FELL & FIRLEFANZ: Cetvorno Sopsko Horo (Musik, 1997, Eigenverlag)

PIIRPAUKE: Swedish Reggae (Live in der Balver Höhle, 1980, Jaro)
ADARO: Mariam Matrem - Radio Edit (Stella Splendens, 1997, Music Contact)

CORVUS CORAX: Die Klage (Viator, 1998, John Silver)
IN EXTREMO: Ai vis lo lop, (vocal remix) 1998, EFA (Maxi)

SORTENMULD: Venelite (Mark II, 1997, Sony DK)
KAUNA: Volven (Kauna, 1997, Corpus)

DEDALE, La Guinguette/Phyllis (Le maitre dhu, 1991, MuStraDem)
SONERIEN DU: Steir 3 (Steir, 1998, EOG/diffusion breizh)

VÄRTTINÄ: Minanin laulu (Oi dai, 1991, Sonet)
MYLLÄRIT: Holy night (Eta Pravda, 1997, Finlandia/Eastwest)

DIDIER SQUIBAN: An alac'h (Molène, 1997)
DIDIER SQUIBAN / YANN-FANCH KEMENER: Hanter dro (Ile Exil, 1996)

FREIBURGER SPIELLEYT: Com e omund (Waves of Vigo, 1998, Ars Musici)
ESTAMPIE: Imperator rex Graecorum (Crusaders, 1996, Christophorus)

IN EXTREMO: Palästinalied (Weckt die Toten, 1998, EFA)
IN EXTREMO: Two Sostra (Weckt die Toten, 1998, EFA)

GARMARNA: Herr Holger (Guds Speleman, 1996, Westpark)
HEDNINGARNA: Dolkaren (Hippjokk, 1997, Westpark/Silence)

HOIRUP, MORTEN ALFRED: Vingarden (Vingarden, 1998, Go)
TERRY KITCHEN: Kid who looks like me - instrumental version (Blanket, 1997, Urban campfire)

MANO NEGRA: Mala vida (Best of, 1998, Virgin France)
EV: Ville de Sarre (Reuz, 1994, Déclic)

TARAF DE HAIDOUKS: Dumbala Dumba (Dumbala Dumba, 1998, cramworld)
CSOKOLOM: Amari Szi, Amari (May I kiss your hand, 1998, Arhoolie)

BLOWZABELLA; The Man with the brown hat (A Richer dust, 1988, Osmosys)
STEELEYE SPAN: The Blacksmith (A stack of... 1996, Emporio)

MANAU: La Tribu de Dana (Panique Celtique, 1998, PolyGram)
MUGAR: Scottish Mezwed (kabily-touseg, 1998, Tempo-Maker)

KERN: Ebatoù Bibidok Mimbus (Envoriou gwechall, 1996, Déclic)
DREAU, DIDIER / NIKOLAS, KRISTEN: Skeud hon Skeud (Duo, 1998, Déclic)

GARBAREK, Jan: Where the Rivers meet (Rites, 1998, ECM
Garbarek)
OLDFIELD, Mike: Incantations Part 4 (Incantations, 1978/1985, Virgin)

_________________________________________________________

14. Ausgabe - 15. Dezember 1998

--------modern medieval german music--------

[Mittelalter-orientierte Musik ist derzeit in Deutschland ziemlich populär, populärer jedenfalls als klassische Folk-Musik. Dies liegt wohl vor allem an der zunehmenden Zahl sogenannter Mittelalter-Märkte, teilweise auch an der Vereinnahmung durch die Wave- und Gothik-Szene. Unterscheiden lassen sich grob zwei Richtungen in der Darstellung. Die eine Richtung ist eher show-orientiert und orientiert sich (recht frei) an der derben Stimmung mittelalterlicher Marktplätze. Die wichtigsten Gruppen sind Corvus Corax und In Extremo. Die andere, ruhigere, wird eher im Stil eines geistlichen oder höfischen Konzertes präsentiert. Hier sind die wichtigsten Gruppen Ony Wytars, Estampie und die Freiburger Spielleyt. In den letzten Jahren haben viele dieser Gruppen versucht, altes Material auf ganz neue Art zu spielen. Estampie und die Freiburger Spielleyt haben elektronisches Instrumentarium zugefügt. Corvus Corax experimentiert mit modernen Club Sounds, In Extremo bedienten sich in der Metal-Ecke. In dieser Sendung habe ich versucht, diese Entwicklung - mit Schwerpunkt auf den 90er-Jahren - nachzuzeichnen.]

[Medieval music ist quite popular in Germany nowadays, at least more popular than folk music is. One reason might be the growing number of so called medieval markets, another the interest of the wave and gothic scene. There are two main directions of german medieval music. One is more show-oriented and tries to create (rather freely) the coarse atmosphere of medieval market places. Main bands are Corvus Corax and In Exteremo, both from Berlin. The other side is represented by groups like Ony Wytars, Estampie and the Freiburger Spielleyt. Their music is more calm, presented rather in the style of an concert of sacred or courtly music. During the last years many of those groups tried to play the old material in a new way. Estampie and the Freiburger Spielleyt added electronic instruments. Corvus Corax experiment with modern club sounds and In Extremo now sound like a medieval metal band. In this programm I tried to demonstrate these developments with a focus on the 90s.]

CORVUS CORAX: Skudrinka (Viator, 1998, John Silver
OUGENWEIDE: Merseburger Zaubersprüche, (Liederbuch, 1974, Deutsche Grammophon)
CORVUS CORAX + ZUMPFKOPULE: Scarazula (Congregatio, 1990, Eigenverlag)
ESTAMPIE: Stella Splendens (Ave Maris Stella, 1990/1991, Christophorus)
FREIBURGER SPIELLEYT: A que por muygran fremosura, (V/A Musik der Spielleute Teil 1, 1993/1996, Verlag der Spielleute)
ONI WYTARS: Mandad'el Comigo (Amar Trobar, 1992, Verlag der Spielleute)
FEELING B: Traubentritt (Die Maske des roten Todes, 1992, Pirat Music)
OSWALD: Der Tanz der Pferde (Mein Begehr und Wille, 1994, Verlag der Spielleute)
FREIBURGER SPIELLEYT: Quen a omagen da virgen (Tales of Miracles, 1994, Verlag der Spielleute)
ESTAMPIE: Imperator rex Graecorum (Crusaders, 1996, Christophorus)
ADARO: Mariam Matrem - Radio Edit (Stella Splendens, 1997, Music Contact)
IN EXTREMO: Palästinalied (Weckt die Toten, 1998, EFA)
IN EXTREMO: Galgen (Die Verückten sind in der Stadt, 1998, EFA)
TANZWUT; Tanzwut (Tanzwut, 1998, EMI)

Überdurchschnittlicher Dank geht an den Verlag der Spielleute, Reichelsheim, Tel. 06164 / 91 20 83, Fax. 06164 / 91 20 84 und an den Estampie-Fan-Club "Manastir Baroue", Connie Bruckbauer, Tel. 089 / 89 89 28 48

________________________________________________________

13. Ausgabe - 8. Dezember 1998

---------Wundertüte - neue CDs----------

BEAM: We are David (Beam, 1998, Cassette-Eigenproduktion)
[Germany, Folkrock, +]
MANO NEGRA: Mala vida (Best of, 1998, Virgin France)
[France, party-rock with some folk influence, o]
LE CLOU: Alibi (Swamp, 1998, Moustache)
[Germany, cajun, --]
MYLLAERIT: Kaksi Raijurityttöä (Eta Pravda, 1997, Finlandia/Eastwest)
[Karelia, karelian Folk, +]
K-PASSA: You don't live here anymore (the Morning after...?, 1998, Harbourtown)
[England, Folkrock, -]
TERRY KITCHEN: Kid who looks like me-instrumental version (Blanket, 1997, Urban campfire)
[USA, singer-songwriter, -]
TARAF DE HAIDOUKS: Sabarelu (Dumbala Dumba, 1998, cramworld)
[Rumania, gypsy music, o]
GOSCHEHOBEL: Goschehobel-Lotzi (Eigini Spure, 1998, Fabro)
[Germany, singer-songwriter, -]
SUSAN MCKEOWN & THE CHANTING HOUSE: Salomé (Bones, 1998, Prime/in acoustik)
[USA, singer-songwriter, -]
FIDDLER'S GREEN: Mary Mack (Spin around, 1998, Polydor)
[Germany, irish folk pop, --]
FREIBURGER SPIELLEYT: Com e omund (Waves of Vigo, 1998, Ars Musici)
[Germany, slightly electronic medieval music, +]
CARTHY; ELIZA: Billy Boy(Red Rice, 1998, Topic/FMS
[England, modern and traditional folk, o]
TIM HARRISON: Lord hear our Prayer (Bridges, 1998, Second Avenue)
[Canada, singer-songwriter, -]


________________________________________________________

12. Ausgabe - 1. Dezember 1998
= Zauber der Bombarde Nr. 8

---------das bretonische Label Déclic---------

[Das Label "Déclic" (51, Boulevard de L'Egalité, 44100 Nantes) ist eines der wichtigsten der Bretagne. In dieser Sendung stellte ich die interessantesten Produktionen der letzten drei Jahre vor.]

[In this program I presented the breton label "Déclic" (51, Boulevard de L'Egalité, 44100 Nantes) and its most interesting productions of the last 3 years]

TRI YANN: Fille de Forge (en Concert, 1996, Déclic)
TRI YANN: Guerre Guerre, Vente Vent (en Concert, 1996, Déclic)
[Brittany, Breton Folk-Rock, +]
ROBERT, RONAN: Percussion (Réunion, 1996, Déclic)
[Brittany, Folk-Jazz, +, x]
VERTIGO: Eau de Lavende (De Charybde en Scylla, 1996, Déclic)
[Brittany, folky Coffee-house-music, o]
EV: Ville de Sarre (Reuz, 1994, Déclic)
[Brittany, Celtic-Rock, -]
KURUN: Ronds de Saint Vincent (Trios, 1996, Déclic)
[Brittany, Fest-noz-music, o]
GWAZIGAN: Sol indien (Dessus la Fougère, 1996, Déclic=
[Brittany, quebecois songs and irish reels, -]
KAD: 1488 (18.61, 1997, Déclic)
[Brittany, esoteric bombast noise+trash, --]
KERN: Ebatoù Bibidok Mimbus (Envoriou gwechall, 1996, Déclic)
[Brittany, sophisticated breton songs with art roch appeal, +]
DREAU, DIDIER / NIKOLAS, KIRSTEN: Skeud hon Skeud (Duo, 1998, Déclic)
DREAU, DIDIER / NIKOLAS, KIRSTEN: Bod Kelenn (Duo, 1998, Déclic)
[Brittany, sophisticated breton songs, +]
CARRÈ MANCHOT: Rond de Loudia (Riboul!, 1997, Déclic)
[Brittany, fest-noz-music,-]

_________________________________________

11. Ausgabe - 24. November 1998

--------Danish Tripfolk--------

[Triphop ist eine moderne Richtung der Popmusik, die Anfang der 90er Jahre entstand. Typisch sind ihre schleppenden Beats und die Verwendung elektronischer Effekte. Gleichzeitig erinnern aber oft Geigenensemble und düsterer (meist weiblicher) Gesang an klassische Songstrukturen. In dieser Sendung wollte ich zeigen, daß es in der dänischen Folkmusik einige Entwicklungen gibt, die in eine ähnliche Richtung weisen. Ich nenne sie daher Tripfolk.]

[Triphop is a modern style in popmusic, that came up at the early 90s. It uses slow beats, electronic effects, but on the other hand often there are violins and emotional (mostly female) dark singing. In this program I tried to show that some developments in danish folk music tend to create a similar folkstyle that I'd call Tripfolk.]

SORTENMULD: Venelite (live) (V/A, Tanz- & Folkfest Rudolstadt, 1997, Heideck)
MASSIVE ATTACK: Teardrop (Mezzanine, 1998, Virgin]
[this is an example of a typical triphop track]
SORTENMULD: 2 sostre (Mark II, 1997, Sony DK)

SKARN: Hylkedal (drift, 1997, skarncd)
SKARN: Himlens port (drift, 1997, skarndcd)
SKARN: vildfarn (drift, 1997, skarncd)

HOIRUP, MORTEN ALFRED: Vingarden (Vingarden, 1998, Go)
HOIRUP, MORTEN ALFRED: Dansk 5/8 (Vingarden, 1998, Go)

KAUNA: The Game of the Gods (Kauna, 1997, Corpus)
KAUNA: Volven (Kauna, 1997, Corpus)

_________________________________________________________

Außer der Reihe: Keine Heimat beim RDL-Musiktag 22. 11. 1998

VÄRTTINÄ: Katariina (Aitara, 1994, Xenophile)
MATMATAH: Les Moutons (La Ouache, 1998, Trema France)
AR RE YOUANK: M.A.L (Breizh positive, 1994)
FERNHILL: Carol Haf (Llatai, 1998, Beautiful Jo)
CHRIS NORMAN: An italian Rant (Portraits, 1998, Dorian/in akustik)
HOIRUP, MORTEN ALFRED: Dansk 5/8 (Vingarden, 1998, Go)
IN EXTREMO: Palästinalied (Weckt die Toten, 1998, EFA)

_________________________________________________________

10. Ausgabe - 17. November 1998

--------The story of Värttinä---------

[On sunday the Germany tour of värttinä starts. First concert is in Stuttgart at a Mercedes-Benz-sales-house (!). I'll be there nevertheless.
In this show I told the story of värttinä while playing music from all seven Värttinä-CDs. Aitara, Oi dai and Kokko are the CDs I like best.]

VÄRTTINÄ: Vihmax (Vihma, 1998, Wicklow/BMG)

VÄRTTINÄ: Varii ompi zaijuvesj (The First Album 1987/1998 Finlandia)

VÄRRTINÄ: Ruskie neitsyt (Musta Lindu 1989, Olarin)
VÄRTTINÄ: Ankaralaisen turistin maahanpanopolkka (Musta Lindu, 1989, Olarin)

VÄRTTINÄ: Marilaulu (Oi dai, 1991, Sonet)
VÄRTTINÄ: Minanin laulu (Oi dai, 1991, Sonet)

VÄRTTINÄ: Paukkuvat Pasuunat (Seleniko, 1992, Sonet)
VÄRTTINÄ: Leppiäinen (Seleniko, 1992, Sonet)

VÄRTTINÄ: Katariina (Aitara, 1994, Xenophile)
VÄRTTINÄ: Tumala (Aitara, 1994, Xenophile)
VÄRTTINÄ: Mie tahon tanssia (Aitara, 1994, Xenophile)

VÄRTTINÄ; Ottajat (Kokko, 1997, Nonesuch)
VÄRTTINÄ: Emoni Ennen (Kokko, 1997, Nonesuch)

VÄRTTINÄ: Päivän Nousu Nostajani (Vihma, 1998, Wicklow)
VÄRTTINÄ: Uskottu ei Uupuvani (Vihma, 1998, Wicklow)

_________________________________________________________

9. Ausgabe - 10. November 1998

---------Wundertüte - neue CDs---------

[Mike Yuhas' Milwaukee Folk Show stands under the motto "You never know what happens next". In this "Keine Heimat"-Programm I tried to examine how far I can go with that.
As an innovation I added personal ratings which refer to the CD not the title I played. Explanations on the "Keine Heimat" homepage.]

CHRIS NORMAN: An italian Rant (Portraits, 1998, Dorian/in akustik)
[Canada, Classic-Folk, o]

VÄRTTINÄ: Vihmax (Vihma, 1998, Wicklow/BMG)
[Finland, Popfolk, +]

HARRY BRYAN: Hometown Blues (Long road to one, 1996, Canadian Tunes
[Canada, Singer/Songwriter, -]

CORVUS CORAX: Skudrinka (Viator, 1998, John Silver)
[Germany, mediaval Dancefloor, o]

TRIO GRANDE: Zwei Lieben (Pilo Pao, 1998, Heideck)
[Germany, hurdy gurdy world music, -]

ASHLEY MACISAAC: My Home/The Contradiction/Julia Delaney (V/A, Fire in the Kitchen, 1998, Wicklow/BMG)
[Canada, rather traditional Folk, --]

MARI BOINE: Ealin (Bálvvoslatjna, 1998, Antilles/Motor)
[Norway, sami-worldmusic, -]

MIKE OLDFIELD: Far above the clouds, (Tubular Bells III, 1998, WEA)
[Great-Britain, Pop with traces of Folk, o]

BARACHOIS: Bastarache la rigondaine (Musique acadienne de l'ille-du-Prince-Edward, 1998, Magnetic/in akustik)
[Canada, Show-Folk, o]

FERNHILL: Carol Haf (Llatai, 1998, Beautiful Jo)
[Great-Britain, sad folk songs, o]

MATMATAH: Anter-ouache/ouache (La Ouache, 1998, Trema France)
[Britany, breton Britpop, ++]

JENNIFER ROWLAND: Breton Batherson Dancers (Dedication, 1998, Magnetic Music)
[Canada, rather traditional fiddling, o]

FLUXUS: Benny's Jig (Pingoeroe, 1998, Wild Boar)
[Belgium, danceable Europamusik, +]

BLUE HORSES: Pill/Farmer's daughter (Cracking Leather, Skin and Bone, 1997, Native Spirit)
[Great Britain, Folk-Rock, +]

Concerttip:

DÖNER FOUR ONE: Finnenpolka / 657 (Demo-CD, 1998)
[Germany, east-european dances, o]

_________________________________________________________

8. Ausgabe - 3. November 1998 (= Zauber der Bombarde Nr. 7)

--------neue bretonische CDs--------

MATMATAH: Les Moutons (La Ouache, 1998, Trema)
[Brittany, breton BritPop, ++, x]

MANAU: La Tribu de Dana (Panique Celtique, 1998, PolyGram)
MANAU: Panique Celtique
[France, celtique rap, o, x]

STONE AGE: Reveranz, (Les Chronovoyageurs, 1998, Sony France)
STONE AGE: Perceval (Les Chronovoyageurs, 1998, Sony France)
[France, Folk-pop, o]

MUGAR: Scottish Mezwed (kabily-touseg, 1998, Tempo-Maker)
MUGAR: Ghani-Lah, (kabily-touseg, 1998, Tempo-Maker)
[France/Algerie, worldmusic, +]

HASTAN: Suite de Loudeac (Hastan, 1998, An Naer)
[Brittany, fest noz-music, +]

AN ERMINIG: An dro milin-dour (Tennadeg, 1998, Leico)
[Germany, fest noz-music, o]

KOUERIEN: La rond paludier (Reéditions, 1973-75/1998, diffusion Breizh)
KOUERIEN: Battle cry of Monster, (Reéditions, 1973-75/1998, diffusion Breizh)
[Brittany, 70s-folk, +]

BLACK LABEL ZONE: Top Level (Touved fil, 1998, Diffussion Breizh)
[Brittany, pipe-rock, --]

_________________________________________________________

7. Ausgabe - 27. Oktober 1998

--------German Folk 1997--------

[For professional reasons I couldn't come to the studio in time. So they aired a pre-produced emergency-tape. All of the tracks are taken from the sampler "It's only Kraut... - Folk/Song/World Music in Germany" edited 1997 by ProFolk, the German Promo-Association for this kind of music]

TRIO GRANDE: Laisser tomber!
JAMS: Naar Oostland
HUNDSBUAM MISERABLIGE: Warst ned aufixting
ZAPF'NSTREICH: Bavarian Rag
RÜDIGER OPPERMANN: Adodsching
ULLI BÖGERSHAUSEN: Roots
O. FELIX: Auf und davon
MOKA EFTI: Bwana Helmut
APPARATSCHIK: Kürbis
HAYNER: Kreuztanz/Topporzer Kreuzpolka/Schlupptanz
U.L.M.A.N.: Gavotte
HÖLDERLIN EXPRESS: Starfish
HORCH: Bitte um Verzeihung
MERLONS: Salamander

_________________________________________________________

6. Ausgabe - 20. Oktober 1998

--------Swedish Heavy Folk--------

[In this week's programm I wanted to show how powerful swedish folk-music in the 90s developped. In my opinion the swedish folk scene has developed a bigger potential of artists presenting real modern folk compared to other folk scenes in europe.]

- GARMARNA: Herr Holger (Guds Speleman, 1996, Westpark)
- HEDNINGARNA: Dolkaren, (Hippjokk, 1997, Westpark/Silence)
- DEN FULE: Bla Slätten / Ormsla (Skalv, 1995, Xource)
- HOVEN DROVEN: LP-Schottis (Grow, 1996, Xource)
- TRIO PATREKATT: Sa flickan (Adam, 1997, Xource)
[This one's not really heavy but more subtile and complex, kind of a chill out between Hoven Droven and Hedningarna]
- HEDNINGARNA: Säglaten (Trä, 1994, Silence)
- GARMARNA: Varulven (Guds Speleman, 1996, Westpark)
- GARMARNA, Vittrad (Vittrad, 1995, Westpark)
- GUNNFJAUNS KAPELL: Marcus' March (Sjelvar, 1989/1991, Sjelvar)
[This one as an example for the more accoustic approach of swedish folk music in the 80s]

Conzert-Tips

[Altan from Ireland and the German band Merlons are in Freiburg this week. The merlons are a original rockband including hurdy gurdy, bombarde and other medieval instruments. They don't play medieval melodies.]

- ALTAN: Caide sin don té sin (Runaway Sunday, 1997, Virgin)
- MERLONS: Nie wieder (Sinn-Licht, 1998, BMG)

_________________________________________________________


5. Ausgabe - 13. Oktober 1998 (= Zauber der Bombarde Nr. 6)

--------Breton Rock--------

[In this show I featured mainly the first CD of the Band "Matmatah" from Brest, which does something like "breton Britpop". A milestone of folk-rock. My album of the month.]

MATMATAH: La fille du chat noir (La Ouache, 1998, Trema France)
MATMATAH: Anter-ouache/ouache (La Ouache, 1998, Trema France)
MATMATAH: Emma (La Ouache, 1998, Trema France)
MATMATAH: Les Moutons (La Ouache, 1998, Trema France)
MATMATAH: An den Coz (La Ouache, 1998, Trema France)
MATMATAH: Lambé an dro (La Ouache, 1998, Trema France)
MATMATAH: Keriautras (La Ouache, 1998, Trema France)
MATMATAH: L'apologie (La Ouache, 1998, Trema France)

[The rest of my time I used to present a breton Sampler, with mainly cheerful folk and drinking-rock.]

SOLDAT LOUIS: C'est un pays, (V/A, Saint Patrick Spirit Special Bretagne, 1998, Universal Music)
ARMENS: Démago (V/A, Saint Patrick Spirit Special Bretagne, 1998, Universal Music)
ARKAN: Plinn too (V/A, Saint Patrick Spirit Special Bretagne, 1998, Universal Music)
TRI YANN: Chanson de Pelot d'Hennobont (live), (V/A, Saint Patrick Spirit Special Bretagne, 1998, Universal Music)
MATMATAH: When I get a little bit drunk (V/A, Saint Patrick Spirit Special Bretagne, 1998, Universal Music)

_________________________________________________________

4.10. 1998 - keine Sendung - es gibt also keine wirkliche Nummer 4.

_________________________________________________________

3. Ausgabe - 29. 9. 1998

--------Europamusik--------

["Europamusik" is a term that is not common up to now (perhaps I happened to invent it). It's not just a sub-style of world-music (so I don't have to discuss this term here), but a musical genre within European Folk music that I'd like to define as follows:
1. "Europamusik" sounds like folk Music.
2. You can hear it's coming from Europe.
3. But you cannot attach it to a certain country or region.
That kind of (mostly composed) music is very important in German folk music of the 90s (U.L.M.A.N, Hoelderlin Express, Jams, Rolling Drones, Schluesselbund, Passepartout). A reason for this development might be, that in Germany only in few regions (esp. the alps) a living musical tradition exists.
But there are examples for "Europamusik" in other european countries as well: Orion, Fluxus (both Belgium), Deishovida (Austria) or Ottopasuuna (Finland).
In my view the developpement started in the 70s by musicians which weren't in the center of the folk movement, but did some nice folk-influenced "symphonies" (Mike Oldfield, Flairck). More folky has been the british supergroup Blowzabella, which played a lot of "Europamusik".
At the end of my show I turned back to Germany in order to mention that the small boom of medieval music in Germany today (Adaro, Corvus Corax, In Extremo) might be another aspect of a german decline to "Europamusik", because in the middle ages the music scene in Europe hasn't been as fragmented as at the end of last century.]

- U.L.M.A.N.: Duennbier (Accoustic power, 1996, Loewenzahn/RUM)
- Hoelderlin Express: Starfish (Electric Flies, 1996, Music Contact)
- Jams: Musik fuer engagierte Rueckwaertsfahrer (Bastardmusik, 1992, Wundertuete)
- Rolling Drones: Chromanian Colic (V/A, Folkfoerderpreis 1998, Heideck)
- Schluesselbund: Thea (V/A, Folkfoerderpreis 1997, Heideck)
- Passepartout: Tolka Bourée/Bordunrot (V/A, Folkfoerderpreis 1996, Heideck)

- Ottopasuuna: Sateen Jaelkeen (Suokaasua, 1995, Texicalli)

- Mike Oldfield: Hergest Ridge Part Two (excerpt), (Hergest Ridge, 1974, Virgin)
- Flairck: Some funny Symphonie, Part 3 (The Lady's back, 1980, Polydor),
- Blowzabella: Jan Mijne Man/Go Mauve (Vanilla, 1990, Osmosys),

- Adaro: A Virgen (Stella Splendens, 1997, Music Contact)

_________________________________________________________

2. Ausgabe - 22. 9. 1998

--------Euro-Folk-Singer/SongwriterInnen--------


[Das war die Abschiedssendung für Theo und Gabi, die vor mir den Sendeplatz mit einer Singer-/Songwriter-Sendung bespielten. Um den Übergang darzustellen, trugen wir in dieser Sendung einige mehr oder weniger folkige S/S aus Europa zusammen.]

- Iren Lovasz: Virajok vetelkedesc (Rosebuds in a Stonyard, 1996, Erdenklang)
- Né Ladeiras: O Que Estriga Tenho na Roca (div, Music from the Edge of Europe, 1997, EMI)
- Nik Drake: Things behind the Sun (Pink Moon, 1972, Pykodisk)
- Ralph Mctell: Nanna'a Song (Best of, 1968-1970/1997, Kaz)
- Gabriel Yacoub: L'eau (Bel, 1990)
- Jacques Brel: Le plat paie (Quinze ans d'amour, 1964/1988, Barclay
- Gilles Servat: le Moulin de Gironde (Touche pas à la blanche Hermine, 1998, Sony France)
- Sortirean Bellou: Ich habe Angst Dich zu verlieren (Fünf Griechen in der Hölle, 1982, Trikont)
- Andy Irvine: Rainy Sundays (Magic Irish Moments, 1998, Heupferd)
- Richard Thompson: Two left feet (div, Electric Muse I/3, 1996, Castle)
- Billy Bragg: The Boy Done Good, (div, This ist modern folk, 1998, Cooking Vinyl/Indigo)
- Carmen Dinares: Sequerias
- Francois Brumbt, Hasslied (LP Poschtkart üss'm Elsaß, 197?)

_________________________________________________________

1. Ausgabe, 15. 9. 1998

--------Französischer Folk-Rock--------

[Aus Anlaß eines "Faubourg de Boignard"-Konzertes in Freiburg spielte ich einiges von dieser Gruppe sowie anderen französischen bzw. bretonischen Folk-Rock-Größen.]

- Faubourg de Boignard: L'addition (La Ravine, 1995, Accousteack/Town Music)
- Faubourg de Boignard: Fil et Bobine, (La Ravine, 1995, Accousteack/Town Music)
- Faubourg de Boignard: La demi second, (La Ravine, 1995, Accousteack/Town Music)
- Faubourg de Boignard: Valses duo, (La Ravine, 1995, Accousteack/Town Music)

- Dédale: Rosebud (Le maitre Dhu, 1991, MuStraDem)
- Malicorne: Balancoire en feu (div, Accousteack et ses Proches, 1998, Accousteack/Town Music)
- Alan Stivell: Suite sudarmoricaine (Again, 1993, Dreyfus)
- Tri Yann: Les Programmeurs (Café du bon Coin, 1983, Phonogramm)

- Faubourg de Boignard: Allergie (Terra Gallica, 1998, Accousteack/Town Music)
- Faubourg de Boignard: Mister Lemmy (Terra Gallica, 1998, Accousteack/Town Music)

- Quatre Jeans: Par un beau soir (Entends-tu ma blonde, 1996, Accousteack/Town Music)
- Sonerien Du: Le Marcelot (Puzzle, 1993)
- Faubourg de Boignard: La Ravine (La Ravine, 1995, Accousteack/Town Music)
- Faubourg de Boignard: Coke en stock (Terra Gallica, 1998 Accousteack/Town Music)

_________________________________________________________


[Zuvor gab es schon fünf Ausgaben der monatlichen Sendung "Zauber der Bombarde" mit bretonischer Folk-Musik. Diese frühen Sendung sind nur bei den "Zauber der Bombarde"-Playlists dokumentiert.]